Pitný režim

zveřejněno: 14.8.2010 | autor: Žaneta Zapletalová | rubrika: Články


Pitný režim je v poslední době docela často diskutované téma, především v různých časopisech zabývajících se zdravým životním stylem. Myslím si, že pitný režim je velmi důležitý a jsem ráda, že se o něm píše a mezi lidmi hodně mluví. Jen jsem kolikrát zmatena , protože některé články se od sebe různými radami poměrně razantně liší a člověk tak nezná co je vlastně pravda.

Už jsem se s některými klientkami o pitném režimu bavila , někdy si vyměňujeme rady i s lektorkami a zjišťujeme, jak některé rady vnímáme rozdílně. Proto mě napadlo, podělit se s vámi, kteří o to budete stát, jaký názor mám například na často diskutovanou kávu nebo zelený čaj a jiné nápoje.

Určitě souhlasím, že člověk by měl pít rovnoměrně během celého dne. Myslím, že pro tělo je mnohem lepší, pokud tekutiny dostává po malých pravidelných dávkách. Řekla bych , že je to mnohem lepší než nepít například 4- 5 hodin a poté do sebe „ nalít“ větší množství tekutin najednou.

Většinou lidem doporučuji vypít tak 1,5 – 3 litry tekutin denně,je to hodně individuální, protože velmi záleží i  na životním stylu každého z nás, na jeho fyzické i psychické záteži, dále ročnímu období...

A co vlastně pít ?

Jestli ode mne čekáte rady v podobě pití např. červeného vína, tak se nedočkáte… :-) Setkala jsem se častokrát s tím, že lékaři doporučují denně vypít 2 dcl červeného vína a vím, že mezi lidmi je tato rada hodně rozšířená a také velmi oblíbená. Já s tímto názorem nesouhlasím. Myslím si, že alkohol jako takový – ať je to pivo, víno , tvrdý alkohol, sladké alkoholové drinky… je pro tělo škodlivý a to v jakékoliv míře. Nepohodlný názor, já vím… :-)

Káva

Oblíbená i neoblíbená. Opět jsem se setkala s radami , že bychom měli pít jedno kafe denně, protože to zrychluje metabolismus. Souhlasím s tím, že kofein metabolismus zrychluje, ale také zvyšuje krevní oběh, následkem toho se zrychlí i dýchání, rozšíří se oční zorničky, člověk může vnímat určitý psychický neklid a hlavně díky kofeinu z těla mnohem rychleji odchází tekutiny, dochází k tzv. dehydrataci. Proto odborníci ke každé kávě doporučují vypít jednu skleničku vody. A to je jen málo z toho, k čemu všemu negativnímu, pití kofeinu může přispět.

Jaký na kofein mám názor ? Myslím si, že díky všem nežádoucím , výše zmíněným , účinkům není kofein pro tělo ideální a přirozený, proto bych mu ho nedávala. Pokud někdo dostane radu , že na nízký tlak má pít kávu ( byla jsem svědkem toho, že tuto radu dostalo i 12-leté děvčátko ) , myslím si, že to není dobře. Jsou jiné , zdravější a pro tělo přirozenější způsoby, jak si krevní tlak upravit bez pomocí různých umělých náhražek jako je kofein. Nehledě na to, že postupem času musíte zvyšovat dávky, aby kofein měl na tělo stejné účinky jako na začátku, kdy jste kávu začali pít . A to, si myslím není, ideální. Obdobný názor mám i na černý čaj, který obsahuje velmi silný tein , díky kterému opět dochází k dehydrataci.

Zelený čaj, černý čaj

Dříve jsem pila i zelený čaj a i přes všechny rady, jak je zelený čaj skvělý , jsem cítila, že opět dochází k dehydrataci a musela jsem mnohem více zvýšit přísun obyčejné vody. Tak jsem si říkala, že zřejmě něco není v pořádku, zelený čaj jsem pít přestala a můj pitný režim i obsah tekutin v organizmu , se srovnal.To samé , podle mých zkušeností, způsobuje i čaj černý, který je mnohem silnější než zelený čaj a mnohdy i než kofein ( záleží na množství). Proto si dávejte pozor, i černý čaj způsobuje dehydrataci organismu.

Co tedy doporučuju, při správném dodržování pitného režimu, pít ?

Vodu, vodu , vodu … :-) je to nejdůležitější , co bychom měli tělíčku dodávat. Obyčejná neperlivá voda. Dále , bych doporučila pít dopoledne ovocné šťávy, různé džusy ředěné vodou , během celého dne ovocné čaje teplé i studené a opět vodu … :-) Jednou za čas, pokud na ni budete mít chuť, nebránila bych se ani nějaké minerálce.

A pokud jste milovníci něčeho sladšího , můžete vyzkoušet např. horkou čokoládu, kakao , mléko s medem.. . Jen bych tyto nápoje nepočítala do pitného režimu, ale spíše do dezertů.

To je mé krátké zamyšlení nad pitným režimem. Jestli budete mít chuť, vyzkoušejte si , jak na vás některé nápoje , o kterých se zmiňuju, působí . Třeba se shodneme… :-)



Bc. Žaneta Zapletalová

e-mail: zandazapletalova@seznam.cz